مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری مهارت های اجتماعی
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
فصل دوم پایان نامه مهارتهای اجتماعی نابینایان
مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه داخلی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه خارجی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
ادبیات نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

مقدمه
محققان در طی سال‌های متمادی نشان داده‌اند افراد آسیب دیده بینایی در زمینه مهارت‌های اجتماعی مثل آغاز كردن یك رابطه (كف[1]، 2002، كورن و كوئینز[2]، 2002، مك گاها و فرین[3]، 2001)، دوستی و روابط اجتماعی (كلسی[4]، 2006، كف، 2004، ساكس وسیلبرمن[5]، 2000، هاره و آرو[6]، 2000)، شایستگی اجتماعی (وایت[7]، 2003، وندی[8]، 1991) و ارتباطات غیركلامی (ساكس و سیلبرمن، 2000) در مقایسه با همسالان بینای خود به طور معناداری در سطح پایینی قرار دارند بر اساس نتایج پژوهش‌ها، علت مشكلات افراد با نقایص بینایی در تعاملات اجتماعی، وجود تأخیرات رشدی در ارتباطات بیان شده است. نتایج مطالعات نشان داده است كه دانش‌آموزان با آسیب بینایی نسبت به همسالان بینایشان به میزان كمتری شروع‌كننده تعاملات اجتماعی هستند و به میزان كمتری به آن علاقه نشان می‌دهند.

 

 

در چند سال گذشته، محققان توجه مضاعفی به عملكردهای اجتماعی در افراد با ناتوانی‌های مختلف جسمی معطوف داشته‌اند (گرشام، 1981، ون هسلت و ماتسون[9]‌، 1983). افراد با نیازهای خاص از لحاظ اجتماعی منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند و بازخوردهای نامناسبی را در تعاملات بین فردی خود از محیط دریافت می‌كنند و تمایل به تعامل با همتایان بینای خود ندارند.برطبق نظر مک کاسپی (1996)، جوانان با نقایص بینایی درزمینه‌ی یادگیری خود به خودی در قلمرو اجتماع توانایی محدودی دارند. دیگرمحققان عنوان می‌کنند كه رفتارهایی مانند بی‌توجهی به علایق دیگران، الگوهای غیرمعمول زبانی وعدم ترجیح تعامل با بزرگسالان درافراد با نقص بینایی رایج است.

 

 

شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی

قبل از شروع آموزش مهارتهای اجتماعی باید این امر روشن شود كه چه مهارت‌هایی برای آموزش به كودكان و نوجوانان حائز اهمیت است. در تعیین این مهارتها باید چند نكته را مشخص كرد از جمله مرحله رشد كودك كه در سرعت بخشیدن یابه تاخیر انداختن آموزش و كسب مهارت مؤثر است. بافت فرهنگی و موقعیتی، و نیز دیدگاههای كسانی كه در محیط پیرامون فرد هستند مثل والدین، همسالان و معلمان در تعیین نوع مهارت دخیل می‌باشند، ‌گاه میان برداشت بزرگسالان از مهارتهای اجتماعی مورد نیاز كودكان و نوجوانان تفاوت بسیار به چشم می‌خورد و مهارتها بر حسب موقعیت متفاوت به نظر می‌رسند. مثلا معلمان در كلاس درس، آن دسته از رفتارهای اجتماعی را كه به آموزش مهارتهای تحصیلی كمك می‌كنند ارزشمند می‌دانند. گرشام (1984) معتقد است نتایج مهم اجتماعی تعلیم مهارتهای اجتماعی به كودكان را می‌توان شامل مواردی چون پذیرش در گروه همسالان مورد قبول بزگسالان خاص قرار گرفتن سازش با محیط تحصیلی، عمل به عقل سلیم و عدم ارتباط با دستگاه قضایی نوجوانان دانست.

 

 

ظاهراً نتایج مطلوب در انتخاب مهارت‌های اجتماعی برای آموزش به كودكان عامل مهمی در تعیین محور آموزش به شمار می‌آید، زیرا اگر مثلا هدف پذیرش كامل همسالان در مقابل موفقیت كلاسی یا روابط اصلاح شده خانه مطرح باشد، نحوه تأكید تفاوت می‌كند (كارتلج و میلبرن، 1985).ساکس و همکاران اظهار كرد كه آموزش مهارت‌های اجتماعی برای جوانان با نقص بینایی بسیار مهم است. آنها ذكر كردند كه اگر كودكان اساس مهارتهای تعاملات اجتماعی شان را در سالهای اولیه توسعه ندهند، توانایی شان برای موفقیت به عنوان یك بزرگسال هم در كار و هم در زندگی شخصیشان ممكن است تحت تأثیر قرار گیرد.

 

 

ضرورت پرورش مهارت‌های اجتماعی كودك، در بسیاری از موارد زمانی احساس می‌شود كه درافراد رفتار نامطلوب به چشم می‌خورد و علت آن نبود رفتار مطلوب در مجموعه رفتارهای فرد است، طبق نظر فوق، انتخاب رفتار مطلوب به جای رفتارهای مساله‌ساز به عوامل بسیاری بستگی دارد، كه معمولاً ارزیابی ذهنی افراد ذیربط از آن جمله است. این توانش‌ها راههای اجتماعی مناسبی برای ابراز احساس‌ها، عدم توافق‌ها و یا درخواست برای تغییر رفتار غیرمعمول دیگری فراهم می‌آورند

 

 

 

 

. شیوه‌های آوزش به نابینایان بدین قرار است:

1- تدریس آموزش[10]: در جلسات اولیه مسائل كلی مهارت‌های اجتماعی به نوجوانان آموزش داده می‌شود. این آموزش می‌تواند به صورت نوبتی [11] یا ادای ساده كلامی اجرا شود كه شامل اطلاعاتی در زمینه مهارتهای اجتماعی است. این روش مستقیم است و محتوای آن بعداً توضیح داده می‌شود.

 

 

2- الگوسازی[12]: الگو یك تكلیف بسیار مهم برای تعلیم مهارتهای اجتماعی است جنبه‌ی اساسی الگو‌سازی آنست كه ما می‌توانیم رفتارها یا مهارتها یا استراتژیهای مقابله‌یی خاصی را بدون توضیح كسل‌كننده و نامرتب نشان دهیم. برای الگو‌سازی می‌توان از نوارهای ویدیویی استفاده كرد كه درآنها شیوه‌های پاسخ به موقعیت‌ها توسط نوجوانان نمایش داده می‌شود. رهبر گروه شاید یك فرد را كه از گروه انتخاب شده است دعوت كند و از او بخواهد مهارت‌های خاصی را به نمایش بگذارد. بنابراین وقتی یك موقعیت بازی نقش در گروه مطرح شد طریقه‌ی مقابله این نقش را به دیگران نشان می‌دهد. سرانجام الگو‌سازی می‌تواند برای نشان دادن راههای غیر مؤثر برخورد با موقعیت مفید باشد. اگر اعضای گروه از یك موضوع ترس داشتند، خود درمانگر می‌تواند این نقش را بازی كند و به اعضا اجازه دهد كه عملكرد او را نقد كنند. بر اساس الگو‌سازی و بحث روی موضوع چه نباید كرد، گروه می‌تواند نقشهای گوناگون مؤثر در موقعیت‌های اجتماعی را بازی كند.

 

 

 

3- ایفای نقش[13]: ارزش ایفای نقش در طول تعلیم این است كه ایجاد موقعیت می‌كند از این رو مشابهت فراوانی با موقعیت‌های واقعی دارد بنابراین نوجوانان می‌توانند پاسخ به محرك‌هایی را كه بعداً در موقعیت واقعی برخورد می‌كنند فرا بگیرد. در این روش درمانگر كنترل زیادی در دست دارد به آن سبب كه:

الف) نوجوانان می‌توانند هر نقش را چندین مرتبه تمرین و تكرار كنند به این دلیل شكست اهمیت كمتری می‌یابد.

ب) نوجوانان می‌توانند قطعات كوچكی از زنجیره‌های مهارتها را تمرین و در آخر آنها را به هم متصل كنند.

ج) جنبه‌های گوناگون بر حسب نیازهای درمانی انتخاب می‌شوند.

د) موقعیت‌ها را می‌توان خیلی واقعی یا ساده برگزار كرد.

به طور معمول ایفای نقش به ترتیب، توسط افراد گروه اجرا می‌شود و افراد گروه راههای مؤثر و غیر مؤثری را كه در روش الگو‌سازی یاد گرفته‌اند به صورت ایفای نقش به اجرا می‌گذارند. درجلسات ایفای نقش، محدودیت زمانی وجود ندارد، بلكه گروه می‌تواند چندین مرتبه به موقعیت قبلی باز گردد و تمرین را تكرار كند، تا اینكه افراد مهارت‌های لازم را فرا بگیرند. بنابراین ایفای نقش جنبه مهمی از آموزش است كه قابلیت انعطاف زیادی دارد و می‌تواند با نیازهای فرد مناسب مطابقت كند.

 

 

4- تكنیك‌های رفتاری[14]: هر چند كه تكنیك‌های رفتاری در تعلیم مهارتها یك روش رساندن مفهوم کلام است كه می‌تواند بسیار تسریع‌كننده باشد. برای مثال وقتی فرد سعی می‌كند سر صحبت با فردی را باز كند، وقتی به طور واقعی با یك موقعیت ایفای نقش مواجه می‌شود، نمی‌تواند فكر كند كه چه بگوید در اینجا درمانگر می‌تواند به طور مستقیم جملاتی را كه لازم است به فرد یاد بدهد.

 

 

5- تكنیك شناختی[15]: یكی از مسائلی كه بیشتر نوجوانان به خاطر آن به درمانگر مراجعه می‌كنند، عدم اعتماد به نفس در ابراز وجود است جنبه‌ی اصلی درمان اضطرابها و مشكلات عملكردی است كه بر اثر عبارات منفی منسوب به خود[16] در افراد ایجاد شده‌اند (شاداب، 1373).

 

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مروری چارچوب نظری و  پیشینه پژوهش مهارتهای اجتماعی نابینایان

2-5 مهارتهای اجتماعی 20
2-5-1 فرآیند ارتباط اجتماعی 20
2-5-2 مفهوم مهارتهای اجتماعی 20
2-5-3 تعریف مهارت‌های اجتماعی 22
2-5-4 ویژگی‌های مهارتهای اجتماعی 24
2-5-5 شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی 25
2-5-6 طبقه‌بندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد 26
2-5-7 فرایند‌های عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی 27
2-5-7-1 مهارت‌های اجتماعی مربوط به عواطف 28
2-5-7-2 مهارت‌های مربوط به شناخت اجتماعی 28
2-5-8 پیامد‌های مهارتهای اجتماعی 29
2-6 مهارت‌های اجتماعی نابینایان 30
2-6-1 رشد اجتماعی در نابینایان 30
2-6-2 ویژگی‌های و محدودیت‌های روانشناختی کودکان نابینا 31
2-6-3 تأثیر اختلال بینایی در فرآیند‌های تحول روانی 35
2-6-4 خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی 38
2-6-5 سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن 40
2-6-6 عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان 43
2-6-7 اهمیت مهارت‌های افراد آسیب دیده بینایی 45
2-7 شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی 46

پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
2-8 پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق 49
2-8-1 تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور 49
2-8-2 تحقیقات انجام شده در ایران 51

منابع

 

روابط مالی زوجین پس از انحلال نکاح از نگاه فقه و قوانین ایران

روابط مالی زوجین پس از انحلال نکاح از نگاه فقه و قوانین ایران انحلال نکاح موجبات انحلال نکاح آثار مالی انحلال نکاح احکام مالی انحلال نکاح آثار مالی انحلال نکاح از دیدگاه فقه آثار مالی انحلال نکاح از دیدگاه حقوق…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت درک شده 59 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کیفیت درک شده 59 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری کیفیت درک شده فصل دوم پایان نامه کیفیت درک شده دانلود مبانی نظری کیفیت درک شده پیشینه کیفیت درک شده پیشینه تحقیق کیفیت درک شده…

قالی کلاردشت و طبقه بندی انواع طرح در آن

قالی کلاردشت و طبقه بندی انواع طرح در آن پیشینه قالی کلاردشت تاریخچه هنر قالیبافی در ایران طبقه بندی انواع طرح در قالی کلاردشت نظریات متعدد در مورد قالی کلاردشت رنگ و رنگرزی در قالی کلاردشت الیاف و ابزار مورد…

تحقیق آماده سرمایه انسانی و توانمندسازی انسانی (همراه با فهرست منابع)

تحقیق آماده سرمایه انسانی و توانمندسازی انسانی (همراه با فهرست منابع) دانلود تحقیق آماده با عنوان سرمایه انسانی و توانمندسازی انسانی متدولوژی های افزایش سرمایه رویكرد‌های مدیریت منابع انسانی مفهوم توانمند سازی تعاریف توانمند سازی اهمیت توانمند سازی کارکنان در…

بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر

بررسی مولفه های تفکر انتقادی و تمایز تفکر انتقادی از مفاهیم دیگر کلمات کلیدی : تفکر انتقادی پایان نامه تفکر انتقادی در روانشناسی گرایش های تفکر انتقادی مولفه های تفکر انتقادی سنجش گرایش‌های تفکر انتقادی مولفه های تفکر انتقادی لیپمن…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد و کارایی اطلاعاتی 33 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد و کارایی اطلاعاتی 33 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری عملکرد پیشینه تحقیق عملکرد مبانی نظری کارایی اطلاعاتی پیشینه تحقیق کارایی اطلاعاتی مبانی نظری عملکرد و کارایی اطلاعاتی پیشینه تحقیق عملکرد و کارایی اطلاعاتی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزش تحصیلی 63 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزش تحصیلی 63 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه انگیزش تحصیلی مبانی نظری انگیزش تحصیلی پیشینه تحقیق انگیزش تحصیلی پیشینه داخلی انگیزش تحصیلی پیشینه خارجی انگیزش تحصیلی پیشینه پژوهش انگیزش تحصیلی پیشینه نظری…

پاورپوینت آشنایی با فیبر نوری

پاورپوینت آشنایی با فیبر نوری پاورپوینت آشنایی با فیبر نوری اجزای مختلف سيستم انتقال فيبرنوری مزايای سيستم انتقال فيبرنوری محدوديتها و نقاط ضعف فيبرهای نوری مقايسه کابل فيبرنوری و کابل مسی فيبر نوری چيست ساختار فيبرنوری فيبرنوری چگونه کار میکند…

مقاله رشته اقتصاد با عنوان اقتصاد اسلامی

مقاله رشته اقتصاد با عنوان اقتصاد اسلامی اقتصاد اسلامی نظام‌ اقتصادی صاحبان‌ مکاتب‌ مختلف‌ اقتصادی دانلود مقاله رشته اقتصاد با عنوان اقتصاد اسلامی سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه…

کارآموزی كارگاه برق و الکترونیک

کارآموزی كارگاه برق و الکترونیک دانلود گزارش کارآموزی رشته برق و الکترونیک دانلود گزارش کارآموزی برق و الکترونیک دانلود کارآموزی رشته برق و الکترونیک دانلود کارآموزی برق و الکترونیک دانلود کارآموزی كارگاه برق و الکترونیک دانلود گزارش کارآموزی رفتن به…

پرسشنامه سازگاری بل فرم بزرگسالان زنان طلاق رسمی و عاطفی

پرسشنامه سازگاری بل فرم بزرگسالان زنان طلاق رسمی و عاطفی کلمات کلیدی : پرسشنامه سازگاری بل پرسشنامه سازگاری بل ورد پرسشنامه سازگاری بل فرم بلند پرسشنامه سازگاری بل فرم بزرگسالان پرسشنامه استاندارد سازگاری اجتماعی پرسشنامه سازگاری بل 160 سوالی پرسشنامه…

پاورپوینت بررسی وضعیت فرهنگ در ورزش کنونی

پاورپوینت بررسی وضعیت فرهنگ در ورزش کنونی کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی وضعیت فرهنگ در ورزش کنونی وضعیت فرهنگ در ورزش کنونی تعریف فرهنگ ورزش، پدیده منحصر به فرد اجتماعی تحول فضای فرهنگی در ورزش مدرن پیامدهای فرهنگی اجتماعی تقابل…

بررسی حقوقی کودکان متولد از اسپرم بیگانه

بررسی حقوقی کودکان متولد از اسپرم بیگانه اسپرم بیگانه تلقیح مصنوعی اسپرم اهدایی دانلود پایان نامه اسپرم اهدایی دانلود پایان نامه اسپرم بیگانه بررسی حقوقی کودکان متولد از اسپرم بیگانه حقوق کودکان متولد از اهدای اسپرم دانلود پایان نامه کارشناسی…

پرسشنامه ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش

پرسشنامه ارزیابی تطبیقی بستر زیرساخت های دستگاه های اجرایی برای استقرار مدیریت دانش پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه زیرساخت های مدیریت دانش پرسشنامه پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان پرسشنامه زیرساختهای مورد نیاز پیاده سازی مدیریت دانش پرسشنامه پیاده سازی مدیریت…

پاورپوینت کتاب تئوری حسابداری (مقدمه ای بر تئوری های توصیفی) تألیف دکتر هاشم نیکومرام و دکتر بهمن بنی مهد

پاورپوینت کتاب تئوری حسابداری (مقدمه ای بر تئوری های توصیفی) تألیف دکتر هاشم نیکومرام و دکتر بهمن بنی مهد پاورپوینت کتاب تئوری حسابداری (مقدمه ای بر تئوری های توصیفی) تألیف دکتر هاشم نیکومرام و دکتر بهمن بنی مهد پاورپوینت کتاب…

مقاله رشته ادبیات با عنوان گویش راژی

مقاله رشته ادبیات با عنوان گویش راژی گویش راژی گویش شناسی دانلود مقاله رشته ادبیات با عنوان گویش راژی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه فایل خرید…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اختلال افسردگی اساسی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش اختلال افسردگی اساسی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلال افسردگی اساسی مبانی نظری اختلال افسردگی اساسی پیشینه تحقیق اختلال افسردگی اساسی پیشینه داخلی اختلال افسردگی اساسی پیشینه خارجی اختلال افسردگی اساسی پیشینه پژوهش…

پایان نامه کارشناسی رشته آی تی با عنوان امنیت بانکها

پایان نامه کارشناسی رشته آی تی با عنوان امنیت بانکها امنیت بانکها برنامه‌ریزی امنیتی نظارت و ارزیابی امنیتی سیاست‌های نظارت امنیتی ریسك در سیستمهای بانکی سیاست‌های مدیریتی امنیتی بانکداری دانلود پایان نامه کارشناسی رشته آی تی با عنوان امنیت بانکها…

پاورپوینت با موضوع عرضه و تقاضاي نيروي كار ( ویژه درس اقتصاد کار)

پاورپوینت با موضوع عرضه و تقاضاي نيروي كار ( ویژه درس اقتصاد کار) کلمات کلیدی : پاورپوینت عرضه و تقاضاي نيروي كار تحقیق عرضه و تقاضاي نيروي كار مقاله عرضه و تقاضاي نيروي كار پاورپوینت اقتصاد کار مدل ركودي تقاضای…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات روانی کودکان 43 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات روانی کودکان 43 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلالات روانی کودکان مبانی نظری اختلالات روانی کودکان پیشینه تحقیق اختلالات روانی کودکان پیشینه داخلی اختلالات روانی کودکان پیشینه خارجی اختلالات روانی کودکان…

پروپوزال شناسایی معیارهای مطلوب ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی

پروپوزال شناسایی معیارهای مطلوب ارزیابی عملکرد اعضای هیات علمی ارزیابی عملکرد کارکنان پروپوزال ارزیابی عملکرد پروپوزال ارزیابی عملکرد کارکنان شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد مدل های نوین ارزیابی عملکرد کارکنان پروپوزال ارزیابی عملکرد هیات علمی…

شناسایی مشخصه های منظره پردازی و مطالعه فضای اجمالی هنر معاصر ایران

شناسایی مشخصه های منظره پردازی و مطالعه فضای اجمالی هنر معاصر ایران نقد تخیلی نقاشی معاصر ایران نقاشان معاصر ایران مفهوم طبیعت در آثار نقاشی نقد تخیلی نقاشی معاصر ایران شناسایی مشخصه های منظره پردازی و مطالعه فضای اجمالی هنر…

پنهان سازی داده در سیگنال صحبت فشرده شده با آشكار سازی كور

پنهان سازی داده در سیگنال صحبت فشرده شده با آشكار سازی كور پنهان سازی داده فشرده سازی تكنیك طیف گسترده كیفیت شنیداری و آشكار سازی كور رفتن به سایت اصلی

بررسی عوامل گرایش افراد به همجنس گرایی

بررسی عوامل گرایش افراد به همجنس گرایی پایان نامه همجنسگرایی پایان نامه در مورد همجنسگرایی تحقیق در مورد همجنسگرایی همجنس گرایی از نگاه مکاتب و ادیان گرایش به همجنس گرایی علل گرایش به همجنس گرایی علل گرایش افراد به همجنس…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل پذیرش فناوری tam در صنعت بانکداری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل پذیرش فناوری tam در صنعت بانکداری مبانی نظری مدل پذیرش فناوری tam در صنعت بانکداری دانلود مبانی نظری مدل پذیرش فناوری tam در صنعت بانکداری پیشینه تحقیق در مورد مدل پذیرش فناوری tam در…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *